Höstresa

2012-10-31

Den 15 september anordnade föreningen en utflykt med buss. Vi var 32 medlemmar som besökte Ringhals kärnkraftverk och Aeroseum på Säve.

Ringhals är Sveriges största kraftverk med sina fyra kärnkraftreaktorer. I snitt producerar de 18 % av Sveriges elbehov. Detta kan jämföras med de 2 % som samtliga vindkraftverk i landet producerar. Vi fick en mycket bra information om hur ett kärnkraftverk fungerar av vår guide. I utställningshallen kunde vi studera utrustning och själva läsa om kärnkraften. Driftteknikerna utbildas i en reaktorsimulator. Där fick vi gå in i kontrollrummet, som är identiskt med ett av de ”skarpa”. Med datorns hjälp kan man här simulera alla drifttillstånd och öva driftpersonalen att hantera olika nödsituationer.

Bussen körde oss till Säve. På vägen dit passade vi på att äta lunch. När F 9 fanns på Säve byggdes där en berghangar. Det var under kalla krigets dagar när man befarade atombombsanfall mot Sverige. En berghangar skulle kunna skydda både personal och materiel. Alla flottiljer med berg i dagen försågs med berghangarer. Det var fem stycken. Berghangaren på Säve har bevarats till eftervärlden av ett antal entusiaster. De har skapat Aeroseum med flygplan och markmateriel uppställda i de olika ”skeppen”. En fotoutställning visar hur man byggde och verkade i berghangaren. Flygsugna medlemmar kunde mot betalning ta en tur i flygsimulatorn.

Sen eftermiddag återvände vi med bussen till våra hemtrakter. På Antens järnvägsstation tog vi en fikapaus. Nöjda och glada skiljdes vi efter en lång men intressant dag.


 

Vår buss utanför Ringhals kärnkraftverk.

 

En pilot utsätts för större stråldoser än kärnkraftspersonal.

 

På väg in i berghangaren på Säve flygplats.

 

STAL i Finspång byggde DOVERN-motorn avsedd för A 32 Lansen. Den kom aldrig i tjänst.

 

J 35 Drakens raketstol, som räddat många piloters liv.

 

Fika på Antens järnvägsstation.