Höstresa Karlskrona

2017-09-30

KARLSKRONA

F7 kamratföreningens höstresa ställdes detta år till örlogsstaden Karlskrona med ett besök på museet för rörlig Kustartilleri på Aspö och Karlskronas marinmuseum samt en guidad visning av Karlskrona stad.

Det är arla morgonstund, de första solstrålarna har letat sig över horisonten och utsikten för en fin helg finns där när ett antal F7 kamrater kliver på bussen utanför Såtenäs flygflottilj.
Närmaste mötesplats är Lidköping, Skara och Falköping där övriga F7 kamrater ansluter.

 

 

Föreningens reseledare Ingemar Gustavsson hälsar alla välkomna och berättar om upplägget för resan.

 

 

Vid Mullsjö blir det paus för frukostbuffé.

 

 

Med mätta magar är det åter dags att stiga på bussen där vår chaufför Kjell Ahlén styr kosan mot Karlskrona.

 

 

Färden går genom smålands gröna skogar.
Tankar och kropp slappnar av, jag hör i ett töcken röster prata flyg, flyg , flyg….
Efter ett antal mil och timmar konstaterar vi damer med ett visst intresse att det finns oerhört många loppis efter vägen medan herrarna koncentrera sig på att hitta en bekvämlighetsinrättning som är öppen

 

 


Tyvärr stängt….
Vilken tur då att vi befinner oss i smålands djupa skogar.

 

Vi närmar oss Karlskrona.
Luften är klar, rufsiga moln flyr över himlen, sensommarkänsla trots att månaden stavas september.

 

 


GPS:en visar oss till handelshamnen där
vägfärjan skall ta oss över till Aspö och vårt första museibesök.

 

 


  
I handelshamnen skall vi också möta upp vår guide under dessa dagar, Olle Melin.
Under väntan besöker många kamrater korvkiosken som har ett strategiskt läge i hamnen.

 

 

Medan andra umgås och kanske pratar minnen från Karlskrona…

 

 

 

eller beskådar några Barkar som segla i hamninloppet.

 

 


Barkarna byggdes för att medföras ombord på Flottans stora skepp. Där användes de för många olika ändamål. Tack vare dem kunde linjeskepp och fregatter ankras på redden, medan barkarna transporterade besättningar och gods mellan skeppen och land. Besättningarna fick utbildning i sjömanskap genom att segla och ro med barkarna. De var också fartygets livbåtar. I knappa tider, då man inte hade råd att segla de stora skeppen, kunde besättningarna öva. formationer med barkarna. År 1993 överfördes barkarna från Marinen till Marinmuseum. De är nu en viktig del av världsarvet.


Så är det dags för den 25 minuters långa färden över till Aspö.

 

 

 

Det är solglitter i vågorna och på avstånd ser man trekantiga vita segel och andra farkoster.

 

 

 

 
Här HMS Belos A214 det senaste av de ubåtsräddningsfartyg, som tjänstgjort i svenska flottan och fungerar som dykfartyg. Belos hemmahamn är Karlskrona och är Sveriges största örlogsfartyg.

 

 

Den här korvetten tillhör väldens mest moderna fartyg i sin klass. Fartyget designades av Försvarets materielverk (FMV) och byggdes på Karlskronavarvet av Kockums Ab. Det är byggt med så kallad stealhteknik för att minska dess signaturer och göra det svårare att upptäcka med hjälp av radar och andra sensorer.

 

 


Vi passerar befästningstornet God natt.
Tornet uppfördes under 1857-63 på skäret God natt, som är obetydligt större än byggnaden. Besfästningstornet skulle ingå i den inre besfästningsringen utanför örlogsstaden Karlskrona. Tornet på God natt utgör tillsammans med Kurraholmen i samma besfästningsring de två allra sista exemplen på den äldre befästningstekniken i Sverige, och blev omoderna innan de färdigställdes.
1870 upphörde befästningsfunktionen på God natt, och tornet byggdes om till fyr, som driftsattes 1879. Fyren var bemannad till 1921, och lägenheter för fyrmästar- och fyrvaktarfamiljer inrymdes på den övre batterivåningen. Barnen ska ha lekt högst upp under det så kallade fredstaket och då de lekte på den smala klippan runt tornet ska de ha haft rep runt midjan.

 

 


Mitt i bandet av öar som omger Karlskrona ligger Aspö där det finns omkring 500 åretruntboende och på sommaren är den välbesökt av dagturister och fritidsboende.

 

 

 

Från färjelägret tar bussen oss ut på den natursköna ön till museum för Rörligt Kustartilleri.

 

 

Museet visar upp en unik samling av det rörliga kustartilleriets förbandsmateriel.
Idag omfattar samlingen i princip samtliga materiel som funnits vid det rörliga kustartilleriet. Samlingen förklarades 2005 av en statlig utredning så unik att den inte får skingras.

 

 


Här får vi lyssna till guiden Olle Melins intressanta berättelser och samtidigt beskåda 
pjäser, robotar, fordon, luftvärneldlednings-stridslednings-och sambandsutrustning och se minnesrummet för nedlagda regementet KA2. 

 

 

 

 


Efter en intressant guidning på kustartilleriet så tar vi åter färjan tillbaka till fastlandet och checkar in på hotell Arkipelag.

 

 

Dagen avslutas med middag på sjöofficersmässen.
Där får vi njuta av god mat vid vackert dukat bord i en fantastisk miljö, 
där Carl XVI Gustaf och andra kungligheter tittar ned på oss under middagen. 
Det är Sjöofficerssällskapet som bedriver mäss och restaurangverksamhet i lokaler vid Amiralitetstorget.

 

 

 

Vi vaknar upp till åter en solig dag i Karlskrona och efter en närande frukost möter vår guide Olle Melin upp vid hotellet och tar oss på en lärorik skildring om staden Karlskronas historia.

 

 

Karl XI som lät grunda Karlskrona år 1680 hade stora visioner och genom planering av staden skapade han verkligen ett stycke historia. Han hade också planer på att göra Karlskrona till Sveriges huvudstad.
Karakteristiskt för Karlskrona är de mycket breda gatorna och tunga imponerande byggnaderna, här härskar barocken.
Vårt första stopp blir på storatorget som ligger på ön Trossö som utgör Karlskrona centrum
Torget ligger på Trossös högsta punkt och är ovanligt stort, nästan i klass med Lidköpings torg…..?? Vid torget kan man se Rådhuset, Karl XI:s staty och Vattenborgen, som är ett av landets första vattentorn.

 

 



Vi kan också se Fredrikskyrkan som är under renovering och
Trefaldighetskyrkan, även kallad Tyska kyrkan.
Tyska kyrkan uppfördes 1709 till den då existerande tyska församlingen. Kyrkan är fortfarande ett aktivt kyrkorum.

 

 

Vi lämnar torget och passerar Hoglandsparken, Karlskrona stadspark.
I amiralitetsparken står den imponerande klockstapeln som tidigare var en tidmätare för varvsarbetarna

 

 



Bussen tar oss vidare till Amiralitetskyrkan en av Sveriges största träkyrkor. 

 

 

Utanför kyrkan står den kända fattigbössan ”Rosenbom” – en fattigbössa utformad som en båtsman. 1956 ersattes den av en kopia gjord av ”Hästö-Kalle”, men originalet finns att beskåda inne i kyrkan. 

 

 

 

 

Nu förtiden drar Rosenbom in ungefär 50-60 000 kr om året. Kyrkan tar hand om pengarna och ger till behövande.

 

 

Under bussturen beskåda vi Bastion Aurora
Bastion Aurora planerades i 1683 år stadsplan som en av ett flertal bastioner i en besfästningsring runt Trossö. Planerna ändrades dock pga brist på tid och finanser. I dag återstår endast Bastion Aurora. Bastionen stod färdig omkring 1701. Den är försedd med ett täckt galleri med skyttegluggar samt en karnap med klocktorn på det norra hörnet.

 

 

Bussen tar också en tur till Björkholmen.
Stadsdelen kan ses som en motpol till Trossö med sina paradbyggnader. Hit hänvisades varvsarbetare och hantverkare och de bodde i små låga stugor, en del stugor har bevarats från 1700-talet.
Vi fick också prov på den genuina, diftongrika Karlskronadialekten, kallad Björk-holmska eftersom vår guide kom från Björkholmen. Jag på Björk-holmska blir till ”iua”

 

 

Slutligen tar oss bussen till ön Stumhomen där Karlskronas mest besökta sevärdhet finns, Marinmuseum. En fantastisk byggnad som sträcker sig 140 meter ut i vattnet.

 

 


På marinmuseum finns något för alla. Här finns båtar, galjonsfigurer, modeller, ubåtar och gamla vapen, som alla berättar om den svenska marinens spännande historia från stormaktstiden till idag.

 

 

 

Olle Melin guidade oss runt på de olika avdelningarna

 

 



och efter avtackning av vår duktige guide, är det ”fria aktiviteter” under någon
timma då vi själva kan bese museet eller vila trötta ben.

 

 

 


Något som imponerade på mig är Galjonssalen den vackra ljusa salen av glas, omringad av vatten, med gigantiska träfigurer.

 

 

Motsatsen till Galjonssalen är att gå in i kalla-kriget ubåten HMS Neptun, och där känna på hur det är att arbeta på en ubåt i de mörka trånga utrymmena.

 

 

Innan avfärd mot Skaraborg är det återsamling för att inta en god lunch på den trevliga restaurangen i Marinmuseet.
Sedan är det dags för uppsittning i bussen och ta avsked av Karlskrona

 

 

men se…...

 
faller det inte några avskedstårar på bussrutan när vi lämnade den trevliga staden för den långa hemresan. I Klevshult gör vi ett kort uppehåll för fika där vi bjuds på goda nybakade wienerbröd.

När vi närmade oss Falköping, där de första kamraterna gör sig redo för avstigning, avtackas vår eminente reseledare Ingemar Gustavsson och chaufför Kjell Ahlén med en stor applåd.

Väl mött kamrater för en ny höstresa nästa år!
Text/foto Raina Karlsson